Nood aan een sterke tekst voor jouw website, blog, artikel, folder, flyer, nieuwsbrief …? Wervende woorden zijn broodnodig als jij jouw doelgroep wenst aan te spreken, verwonderen, motiveren, enthousiasmeren, inspireren, fascineren … en nog een hele hoop andere ‘eren-woorden’. Hoe scoor je nu met tekst en taal? Simpel haal saai uit de vergelijking. Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Fiks een bestrijder van oubollige woorden en ‘in slaap vallende’ teksten voor een ijzersterk verhaal. Een goede copywriter detecteert met grote voelsprieten wat jij wil tonen aan de buitenwereld en vanuit kennis, ervaring en vooral het aangeboren gevoel voor tekst en taal tovert deze woordenkunstenaar prachtige letters in de juiste volgorde. Al een tijdje op zoek naar het juiste schrijftalent? Geef je verhaal door en ik neem je stap voor stap mee in de wondere wereld van copywriting. Een mail is nooit te veel. Beschik je echter over een grote lading tijd en goesting om er zelf aan te beginnen? Worstel dan door de woordenmassa met deze:

15 tips voor wervende teksten
1. One of a kind
Aanschouw het toppunt van saaiheid: ‘Iedereen doet het’. Jij dus niet! Schrijf uniek. Hoe? ‘Easy Peasy’: Verwoord alles net op de tegenovergestelde wijze. Toch niet zo gemakkelijk?

- Spiek bij de concurrentie.
- Rol eens duchtig met je ogen.
- Gooi al je ideeën over trends overboord.
- Creëer je eigen richting.

Zo transformeert jouw webtekst in a ‘Rockstar Lyric’.


2. Be bold
Verlang jij als introverte, ‘down to earth’ en voorzichtige persoonlijkheid naar een keurige tekst? Doorbreek het rechtschapen imago en wacht niet braaf in een hoekje tot de beoogde lezers naar jou toekomen.


‘Be bold for once!’

Krabbel het terughoudend tekstje dat jou volledig belichaamt op papier … en dan … ‘BAM’. Die zin zag niemand aankomen. Niet te veel, juist een beetje meer op een authentieke manier.
BRAAF: Vanuit een professioneel kader richten we ons op uw visie, wensen en verwachtingen. Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie
Bam!: Vanuit een professioneel kader richten we ons op uw visie, wensen en verwachtingen. Zet de stap! Samen gaan we voor het bedrijf van de toekomst.

3. Read it like a book
Woorden die schrijven vergen het oog van de geïnteresseerde lezer.

- Pen je verhaal neer.
- Neem een pas naar achter.
- Lees het opnieuw.
- Laat je grijze hersenmassa transformeren naar het brein van de toekomstige lezer.

Voelt je verhaal aan als een goed boek dat je niet kan neerleggen OF is het tijd om je deleteknop te omarmen? Wees een kritische lezer over je eigen teksten.
LEES – STAP – KIJK – BESLIS en BAM!
Of
BEL EN VERTEL!

Samen schrijven we een killer story.

4. Be personal
Jezelf in het middelpunt van de belangstelling zetten, is niet je ‘dada’. Begrijpelijk, maar let op. Te eentonige, brave of zelfs saaie teksten brengen jouw doelgroep niet in extase. Het vraagt een kort moment van moed om de grens af te tasten naar die subtiele persoonlijke nuance die ervoor zorgt dat jouw lezer de man of vrouw achter het verhaal ontdekt. Zo ontwikkel je een vertrouwensband met woorden. Voor informatie bestaat er toch al Wikipedia. Eén boodschap dus:


‘Be the lion!’

En kom onder die steen vandaan. Niemand houdt van louter feitjes. We willen lachen, brullen, huilen of lekker de ramptoerist uit hangen. Kortom iets nieuws en spannend. Ga voor anti-saai en weef er hier en daar een lekkere persoonlijke twist doorheen.

5. Go wild
And make me smile want professioneel staat niet automatisch gelijk aan zakelijk schrijven. Weet waar je een zakelijke uitleg combineert met controverse.

- Wees jezelf.
- Doe eens zot.
- Blijf geloofwaardig.

Introvert of extravert? Jij droomt toch ook! Toon de lezer hoe vastberaden je achter jouw zaak, blog, idee, visie … staat en verweef wat humor, passie of gekheid in je teksten. Zoek naar verwondering op alle mogelijke manieren aangepast aan het thema.

Als je alles vergeet, onthoud dan dit: Lachen mag … huilen ook. Zolang je tekst net dat vleugje emotie herbergt dat je mondhoeken laat krullen, zit je goed.
Zonder gevoel: Als copywriter schrijf ik vanuit jouw visie een webtekst, blog of nieuwsbrief. Ik aanvaard zowel grote als kleine opdrachten met als doel originele, authentieke en boeiende content te creëren. Ontdek meer informatie op creA.pen
Met gevoel: Als fanatieke woordenkunstenaar zoek ik naar het verhaal achter jouw visie voor sterke webteksten, blogs of nieuwsbrieven. Klein of groot, maar altijd origineel want authentieke en boeiende content trekt aan. Daar geloof ik halsstarrig in! Ontdek mijn copywriterbijbel op creA.pen

6. Titlemadness
Moeite om gekke bewoordingen te formuleren? Zoek je naar standvastigheid met een serieus en informatief hoogstaand verhaal. Ga overboord in je titels en CTA’s (call to actions). Trek de aandacht van de lezer naar jouw - iets wat formele - tekst met een ‘ZOT ZIJN DOET NIET ZEER’- titel en eindig met ‘EENTJE VOOR JE BUCKETLIST’- call to action knop. Kies de ene keer voor Google en de andere keer voor ‘Madness’

Simpele voorbeelden:
15 tips voor wervende teksten. (Google loves you) VERSUS Woorden die blijven plakken! (I love you)
Leer manieren om te schrijven. (Saai) VERSUS Leer schrijven in een handomdraai! (Wervend)
Contacteer ons vrijblijvend. (Braaf) VERSUS IK WIL TEKST! (Bold!)
Vraag vrijblijvend uw offerte aan. (Formeel) VERSUS Ontdek onze te gekke voorwaarden! (Wekt interesse)

Het hoeft niet overal. Een solide ‘Contacteer ons’ vestigt zich nog steeds als vaste waarde op elk online of offline medium. Een website vergeven van de ‘Contacteer ons’ en de ‘Vrijblijvende offertes’ voelt echter een ietsepietsie saai aan.

7. No Rules
Ik schreef het al in mijn blog . Breaking the rules is A-OK. Kennis van de schrijfkunst resulteert niet automatisch in schrijven volgens de grammaticale regels. Een beetje fout mag! Lig alstublieft een beetje dwars en tover hier en daar iets raar. Lachen mag! Deze blog staat vol met die kleine nuances die het vrolijk maken. Heb je deze gemist?

- Niet je ‘dada’
- BAM
- Ietsepietsie
- …

Het houdt de taalpolitie op de toppen van hun tenen. De enige regel: Weet wanneer je voor ‘FOUT’ gaat. Dt-fouten horen hier niet bij .

8. I am English
Engelse woorden schrijven in Nederlandstalige teksten mag dat? Alles mag, maar weet dat niet iedereen daar gek op is. Laat je niet meeslepen en denk na over het doel en het gevoel van je tekst. Wat is de reden van het Engelse woord?

- Te lui om de juiste Nederlandse term op te zoeken?
- Is de Nederlandstalige vertaling niet bruikbaar/geschikt?
- Zoek je die extra punch met een Engels woord?

In deze tekst ga ik ‘overboard’.
Wat is het doel en het gevoel? Ik geef mijn lezer de beleving van de Engelse termen in teksten (in de overtreffende trap). Denk even na of het jou (of je doelpubliek) stoort, verwarmt, prikkelt … Voorbeelden wanneer het zeker mag:

- No brainer
- Racen
- Streamen
- Online
- Do’s and don’ts
- Bucket list
- Buzz(er)
- Rocket science
- …

9. You need to feel it
Klaar met schrijven? Start met voelen. Geen emotie te bespeuren? Begin opnieuw! Teksten op papier krabbelen kan iedereen. Je leert het op je zes jaar. Woorden schrijven die emoties losmaken, je prikkelen om verder te lezen of je meeslepen in het verhaal van de schrijver dat is andere koek. Zet de prullenmand naast je bureau en blijf pennen tot de temperatuur stijgt.

Binnen de hiërarchie van de tekstbijbel scoren volgende fouten even hoog.

- Een tekst met geen of weinig (zinnige) woorden.
- Een te rijkelijke en onoverzichtelijk gevulde inhoud
- Een boodschap vol met onbegrijpelijke/onaangepaste taal of vakjargon (niet aangepast aan de doelgroep)

Teksten schrijven is weten:

- Over wat je schrijft.
- Voor wie je schrijft.
- Hoe je schrijft.
- Waarom je schrijft.

Volgens de regels van de kunst. Professioneel, persoonlijk, gevat, informatief, pakkend, prikkelend, boeiend, origineel …

Stel jezelf de vraag: Ben jij een echte woordkunstenaar of zoek je er één? We zijn maar een mailtje verwijderd.


10. The same thing all over again
Herhaling is saai. FOUT! Terugkerende woorden vervullen een broodnodige taak. Het helpt ons brein om bij te benen. Gebruik vergelijkingen of metaforen zoals:

- Herhaling = terugkerende woorden
- Winnen = scoren
- De ploeg = het team
- Copywriter = schrijver

FOUT: De ploeg won dit jaar verschillende keren. Als de ploeg weer wint, vieren we feest. Het wordt een feest om nooit te vergeten.
JUIST: De ploeg won dit jaar keer op keer. Als het team vandaag weer scoort, feesten we erop los. Hou je klaar voor de fuif van de eeuw.

11. Be specific
In de veronderstelling dat je zoveel mogelijk mensen/klanten moet aanspreken?

That’s just dumb! Of op zijn minst onverstandig.

Vervallen in algemeenheden zorgt echt niet voor meer lezers. Integendeel het beademt het toppunt van saai en fnuikt het interesseveld van jouw beoogd publiek. Schrijf specifiek en spreek aan. Wees origineel of durf nog meer en vertel persoonlijke ervaringen of leuke anekdotes. Zoek naar wat er past bij jouw verhaal.

Implementeer bij teksten voor professionals of een specifieke groep met kennis van zake gerust wat vakjargon. Schrijf je voor de supporters van de plaatselijke voetbalploeg dan leg je toch ook de term ‘offside niet uit? Niet herkenbaar voor de lezer? Dan behoort hij/zij niet tot jouw doelgroep.

Wees echter voorzichter met vakjargon. Verwoord in dezelfde context de vriendschappelijk oefenmatch niet als de ‘amicale’ oefenmatch of speel niet met woorden als de ‘bilaterale’ afspraken tussen de twee ploegen. Dat klinkt gewoon niet op zijn plaats.

12. Feel the music
Pen jij ellenlange zinnen zonder einde of starten al jouw zinnen met ‘Ik’ om na enkele woorden een punt te zetten? Verwijder jij alle voegwoorden of rijg je zinnen aaneen als kettingen?

Stop met eentonige gewoontes en combineer!

Gooi alles op een hoop en kribbel teksten neer als Mozart, Snoop Dogg of Billie Eilish (whoever makes your feet tickle). Voel het ritme en verenig lange en korte zinnen tot een harmonieus geheel.

Voorbeeld 1 - ijskoud:
Ik ben op zoek naar boeiende content. Ik wil een creatieve copywriter. Ik hou van teksten die mij inspireren. Ik ben er helemaal zot van.

Voorbeeld 2 - warmer:
Ik word helemaal gek van inspirerende teksten die een creatieve copywriter schrijft als hij voor mij boeiende content op papier tovert.

Voorbeeld 3 - heet:
Mijn hart verwarmt bij inspirerende teksten die blijven plakken. Ze maken me helemaal gek. Als volleerde ontdekkingsreiziger doorpluis ik Google sporend naar een creatieve woordenkunstenaar voor boeiende content.


13. Google who?
In één van mijn blogs leer je schrijven voor Google. Tip 4 dicteert: Vergeet Google van tijd tot tijd. Zoals het verhaal van de kip en het ei: Eerst tekst dan woorden. Boeiende content als autoriteit topt het belang van keywoorden.

‘Geen SEO meer nodig?’

Natuurlijk wel. Boeiende content groeit uit kennis. Keywoorden verbeteren elke tekst, creëren herkenbaarheid, zetten je bovenaan de Googlelijst en het implementeren van deze woorden perfectioneert de inhoud naar hogere waarden, maar niet als basis. Vertel vanuit je frontale cortex (je creativiteitsbrein) voordat je jouw analytische vermogen in de vergelijking stopt.

14. Activate yourself
Zijn, hebben, maken, worden, kunnen, zullen, zouden, doen …
Iedereen plakt ze ertussen in overvloed. Luie werkwoorden waar je tenen van krullen. Ze verbergen onze onzekerheid of tonen weinig verbeelding. Gebruik ze enkel af en toe. Originaliteit vergt hier een beetje moeite en fantasie.

Hij maakt graag grapjes.
Hij grapt erop los.

Hij zal snel groot worden.
Hij groeit als bloemkolen.

Ik krijg het snel koud.
Ik bibber bij het minste uit mijn vel.

15. Skip the cliché
Staat jouw tekst vol met clichés of woorden waar de betekenis zoek is?


Verander snel want het gaat erover:
‘Bij ons dragen we nauwkeurigheid en professionaliteit hoog in het vaandel. Je bent dus aan het juiste adres als je naar perfectie streeft. Onze no-nonsense mentaliteit garandeert een hands-on aanpak.
Kom vrijblijvend langs op de koffie.’

Prikkelend en wervend:
‘Op zoek naar een schrijver met alles erop en eraan? Ik pen jouw verhaal! Uniek, professioneel en met de kwinkslag. Ontdek www.creapen.be voor informatie of contacteer vrijblijvend voor een luisterend oor, interessante tips en woorden die jouw zaak verdient. Zet jezelf voor deze ene keer op de eerste plaats!’ en ROEP: