Copywriter tarieven

Hoeveel kost dat beestje?

Zoek je het internet af naar het tarief voor een copywriter? Nood aan woorden die veranderen in wervende teksten om aan te zetten tot conversie? (Woorden die stimuleren tot kopen, klikken, lezen, abonneren… Kortom iedereen volledig in de ban van jou)

Ik rijf geld binnen door te investeren in boeiende content?
Goed dat je het vraagt. Yep: Natuurlijk investeren maar!
(Jij spreek toch ook niet tegen je eigen winkel)

Genoeg gelachen. Nu voor echt. Boeiende content met de juiste tone-of voice en voldoende CTA (call to action of druk hier triggers) met inspirerende woorden voor een “warm en fussy” gevoel. Zo schrijf je om te motiveren, je leads te verhogen en jouw verhaal in de kijker te zetten.

En daar komt die dan! De centjes, Euro’kes, Dollarsigns, Pond, Yen en Dinero. “Peso for all you care”. Dat wil je weten. Niet zo vanzelfsprekend spijtig genoeg.


Copywriting hangt af van de piramidetoren:

Nu of later
Zwaar of licht thema
Grote of kleine teksten
Veel of weinig onderzoek
Wat lever jij aan van informatie
Een vaste klant of wip je voor even binnen
Volledig nieuw of geïnspireerd op een bestaande tekst

Geen paniek, je centjes lopen niet weg. Gelukkig maar. Neem je tijd en bespreek:
In een verkennend gesprek, videochat, telefoontje
of
formuleer je idee in berichten, e-mails, al stuur je het op met de post…
Met al die informatie bezorgt jouw copywriter een offerte op maat

Geen stress. Pdf’je graag. Oef ik werk gewoon met e-mail.


Zitten er addertjes onder het gras?
Zie je zinnetjes zoals:

  • Wil je meer, dan krijg je een nieuwe prijs
  • Dit is een richtprijs
  • De prijs houdt rekening met de volgende taken
  • ...

Ja logisch toch want copywriting is niet zo gemakkelijk te prijzen en een goede freelance copywriter gaat af op de informatie voor handen.

Je kan toch gewoon rekenen per woord.

De oplossing!
Meteen een duidelijke prijs of toch niet?

Ik wil een tekst van ongeveer 2000 woorden aan gemiddeld 0,50 euro per woord. Je betaalt 1000 euro.

Reken daar nog het SEO-onderzoek bij, eventueel vervoerskosten, extra overleg of aanpassingen…
NADELEN: Te veel is te veel:
  • Je betaalt in de meeste gevallen VEEEEEL meer voor copywriting per woord. Niet meer zo interessant dus.
  • Jouw copywriter is gevlast om die 2000 woorden neer te pennen. Dikke MAAR! Zoals je in mijn blog overkill! las, copywriting is je deleteknop gebruiken.

VOORDELEN: Duidelijk:
  • Je weet waaraan je begint.
  • Een vaste prijs (voor hopelijk kwalitatief werk)

Reken dan per project. SEO = € ? | Webtekst = € ? | Flyer = € ?
NADELEN: Iedereen is anders:
  • Elk project heeft een andere research zwaarte, een ander soort thema, al dan niet gekoppeld met andere tekstopdrachten. Een vaste prijs is daarom moeilijk.
  • Wat als jouw project klein is, betaal je dan niet te veel? Die kans zit er dik in, dus maak goede en transparante afspraken.

VOORDELEN: Transparant
  • Duidelijk en transparante prijs.
  • Je weet wat je betaalt per deel van het werk.
Wees er maar zeker van dat jouw copywriter een idee heeft, maar dit aanpast aan elk project.


Gaan we voor een uurprijs?
NADELEN: Minuten worden uren:
  • Ben je er zeker van dat jouw copywriter een snelle typer is?
  • Rekent dat schrijftalent dan elke minuut aan (ook voor eigen research)?
  • Wat met 15 minuutjes werk. Afronden naar 1 uur?

VOORDELEN: Goede afspraken maken goede vrienden:
  • Mogelijkheid om af te spreken hoe lang je copywriter aan je project werkt.
  • Weer een transparante mogelijkheid tot prijsbepaling.

Dat is zweten. Wat nu???
De keuze van de copywriter ligt bij jou. De keuze van prijsindicatie ligt bij jouw copywriter die open staat voor een gesprek. Zo ontmoet je elkaar met goede afspraken. Transparantie daar gaan we voor. Wat doe jij? Ik hoor het je denken. Ik? Ik pas mij aan.

Projectprijs:
  • Een nieuwe website, nieuwsbrief, artikel of wat dan ook. Jij geeft me al de informatie die in je hoofd oppopt. Ik presenteer een duidelijke en betaalbare prijs op een dienblaadje.

creA.contract:
  • Werken we regelmatig samen zoals bij bv. advertenties: dan kijk ik eerder naar een contract tussen jou en mij. Dienstenverlening voor 2 uur, 5 uur of 10 uur waarbij elke minuut overzichtelijk wordt bijgehouden, die je via een link kan raadplegen (joepie, geen gesjoemel met afrondingen).

Uurprijs:
  • Toch maar een eenmalig klein werkje? Uurprijs “Here I am”.

Prijs per woord? Nope, daar doe ik niet aan mee.

Te veel betalen doet toch niemand graag.