Wees niet te snel tevreden met wat je schrijft,
de deleteknop is je kostbaarste bezit.

(Blijf wel niet verbeteren tot je je haren uittrekt)

Overkill

Je doet research en zoekt een plek waar je inspiratie voelt. Aan de ene kant je zoekwoorden en aan de andere kant een wit papier. Tijd om te schrijven aan die wervende tekst. Als een gedreven creatieveling vloeien de woorden uit je pen. Een eindeloos verhaal aan catchy phrases en creatieve zinspelingen. Voor je het weet, staat je papier vol en leun je tevreden achterover. Maar…

Volg niet het voorbeeld van Kerk en Staat
Overdaad schaadt!


Een pastoor in de kerk of het zoveelste ministerieel besluit. Taalkundig meer dan correct, maar warm word je daar toch niet van. Communicatie vraagt om prikkeling van de zintuigen. Als copywriter per woord rekenen, denk er toch nog eens goed over na.

Het doel is: Niet te veel en niet te weinig. Net genoeg om te prikkelen. Dus hou je deleteknop vast en stuur hem onvermoeibaar door jouw langdradige teksten. 80% van je conversie is namelijk al geschreven met de juiste titel, boeiende slagzin of inspirerende slogan. Als je niet weet te verbinden, warm te maken of nieuwsgierigheid aan te wakkeren met de eerste zin, doe dan geen moeite om het goed te maken met eindeloze woord-rollercoasters.

Even wat voorbeelden om te verduidelijken:
Dé slagzin van president Barack Obama tijdens zijn campagne in 2008 staat in menig geheugen gegrift.

Laten we die eens onder handen nemen:

Barack
Obama

Aan alle liederen van dit mooie Amerikaanse grondgebied. Zij die aan onze zijden staan, daar zeg ik tegen: Jullie fijne en hardwerkende mensen, samen gaan we de strijd aan om dit fantastische en welvarende land terug groot te maken. Laten we vechten voor gelijkheid in alle regionen…

Zzzzz, oei ben je in slaap gevallen? Je hebt mijn grafieken nog niet gezien.
Maak nu niet de fout door te denken: Ik ga voor kort en krachtig en “that’s it”. Nope weer niet goed. Laat me dat vlug verduidelijken:

Martin Luther King. Zeker eentje uit de geschiedenisboeken die voor altijd kracht zal uitstralen. Kennen jullie de rest? Misschien niet van buiten. Als je hem leest, klinkt het vast bekend in de oren:

Martin
Luther
King

I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed:

“We hold these truths to be self-evident:
That all men are created equal.” …
Je begrijpt het. Je voelt het. Je hoort het hem zeggen in de dieptes van je declaratieve geheugen. De kracht van de start met de sterkte van de tekst verenigd en gegraveerd in ons brein. Ik ga zelfs niet proberen om deze te vermassacreren.

Hoe je het ook brengt of bekijkt. Wervende teksten dienen niet alleen de “greater good of marketing”, ze lenen zich voor alle doelgerichte communicatie. De juiste context, vibe, research voor een commerciële, zakelijke of persoonlijke tekst, speech, uitnodiging...

Daar gaan we voor.


Creative meets delete

Copywriting hoort ons aan te spreken op de dingen waar we op hopen, voor vrezen of gelukkig van worden zowel in de slagzin als met jouw woordenorkaan. Laat je niet beïnvloeden in het schrijven van te saai, te enggeestig of te politiek correct. Geef jouw creatieve zelf de kans om erop los te pennen en neem dan je deleteknop bij de hand.

Zo raak je mensen en dat is het doel van elke communicatie.