Vernieuwing van je website en teksten, een leuke folder, een boeiend artikel of een mooie brochure. Is SEO echt nodig?
‘Nodig’ is een groot woord.
Als je jouw doelgroep wil aanspreken. Jouw onderneming online en offline wenst te profileren als origineel en succesvol. Je herkenbaarheid en naambekendheid een boost wil geven. Gevonden worden in een zoekmachine.
Natuurlijk vertel je honderduit over jouw dienst of product. De liefde voor het vak stroomt door je aderen, maar wervende teksten houden meer in dan passie voor je product of dienst. Waar moet ik rekening mee houden? Die vraag brandt op je lippen. Een SEO-copywriter weet welke kanalen, woorden, URL’s, meta-descriptions, titels … te gebruiken en de juiste balans te vinden. Jouw verhaal is uniek, het is waardevol en een copywriter zet de puntjes op de ‘i’.
1. WIE IS JE DOELGROEP?
Voor wie schrijf je? Het bepaalt het taalniveau. Uit onderzoek blijkt dat veel tekst op taalniveau C1 geschreven is (Lange en complexe teksten) terwijl de meeste mensen (ca 40%) geboeid blijven door een B1 schrijfwijze (teksten met veelgebruikte woorden).Schrijf je voor professionals dan geeft vakjargon de juiste professionele uitstraling. Wil je echter klanten bereiken die de vaktaal niet bezitten? Schuw dan die koeterwaals en schrijf met alledaagse en verstaanbare woorden.
2. INHOUD EN ONDERWERP
Weet je het onderwerp? Natuurlijk! Nu ga je verdiepen. Wat is er interessant voor de gekozen doelgroep. Denk na over de belangrijke ingrediënten. Wat wil de lezer weten over jouw product of dienst. Waar zit hij/zij op te wachten. De oorsprong, de bestanddelen, de maat, de ecologische voetafdruk, de kostprijs … Waarom koopt de klant bij jou?
3. KEYWORDS
Zitten er in je hoofd een hoop ideeën genesteld? Dan is het keywordtijd voor Google en voor herkenbare content. Jouw klant zoekt namelijk een product of dienst via een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google. De woorden die je doelgroep gebruikt, zijn de woorden die je in de tekst moet verwerken.
Om deze woorden te vinden, kies je uit verschillende mogelijkheden. Een goede copywriter wedt op meer dan één paard, maar het aankopen van ingewikkelde software, de juiste SEO-optimalisatietool, het volgen van een uitgebreide studie of maandenlang verdiepen in de SEO-mogelijkheden zijn voor jou misschien een brug te ver. Met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind.